Maatschappelijk verantwoord ondernemen met Azerbeidzjan?
Onze
regionale kranten berichten op 29 december 2014 dat onze Provincie Limburg economische
contacten aanknoopt met Azerbeidzjan. Zie mijn bijdrage van 5 januari 2015 op mijn blog hieronder.
De vragen van GroenLinks, de antwoorden van Gedeputeerde Staten en mijn
reactie daarop.
De fractie
van GroenLinks heeft naar aanleiding van dit bericht in de regionale kranten op
7 januari 2015 vragen aan Gedeputeerde Staten van Limburg gesteld. Deze vragen
zijn op 4 februari beantwoord. Op deze vragen heb ik weer gereageerd.
Vraag 1.
Wil de
provincie bij haar contacten in Azerbeidzjan ook deze delen (internationale
component) van MVO ten volle respecteren en de partners in deze landen in volle
openheid vragen of zij MVO ook volledig onderschrijven? En wil de provincie dat
ook (laten) controleren?
Antwoord
Het belang
van genoemde componenten worden door de Provincie onderschreven maar zij is
niet voornemens deze in andere landen waaronder Azerbeidzjan te (laten) controleren
omdat dit buiten haar verantwoordelijkheid valt. Verheugend is wel dat volgens
de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Azerbeidzjan, MVO in dat land een
onderdeel aan het worden is van de basis principes van beleid en management standaarden.
Reactie
In de krant werd gesteld: “Op ons
niveau kunnen we een heel praktische bijdrage leveren door de economische
banden aan te halen en die banden te gebruiken om maatschappelijk verantwoord
ondernemen uit te laten dragen door onze ondernemers”. Ten opzichte van
het gestelde in het krantenartikel maakt de provincie een terugtrekkende
beweging.
Als de provincie contacten onderhoudt of promoot met partners waar het
MVO nog onvoldoende ontwikkeld is, dan is het mede de eigen verantwoordelijkheid
van de provincie om deze aspecten mee te nemen in deze contacten. Doet men dit
niet dan wordt men als het ware medeplichtig omdat deze contacten de bestaande
situatie op zijn minst in stand laten.
Gezien het antwoord dat MVO in ontwikkeling is, zou mee reden voor de
provincie moeten zijn om de initiatieven aldaar te ondersteunen door deze in de
handelsbetrekkingen voorkeur te geven.
Vraag 2
ln onze
import en export geldt vanzelfsprekend ook het naleven van de standaarden die
hier al als wet of afspraak gelden. Denk daarbij bv. aan import en export van
(kippen)vlees met ten minste één ster. Kan het college een overzicht geven van
de beoogde contacten, zodat al een eerste oordeel kan worden gegeven of MVO in
alle facetten wordt nageleefd?
Antwoord
De beoogde
contacten zijn gericht op Triple Helix partners in Azerbeidzjan als counterpart
voor de Triple Helix stakeholders in Limburg en het omringende gebied. Meer concreet
gaat het om bedrijven, opleidingsinstituten en overheden waaronder Ministeries.
Reactie
‘Triple Helix’ (samenwerking bedrijfsleven – kennisinstituten –
overheden) kan op zich goed dienen als voorbeeld voor verdere uitwerking in handelsrelaties
en innovaties in andere economische (productie) takken.
Vooral de contacten met overheden van Azerbeidzjan kunnen worden gebruikt
om verbeteringen van tekortkomingen van die overheden op het gebied van MVO en
mensenrechten als randvoorwaarde voor deze contacten te bevorderen.
Vraag 3
Wil het
college met een voorstel komen voor een algemene beleidsregel voor het
toepassen van MVO bij alle externe contacten?
Antwoord
Een
regionale overheid gaat niet over MVO-regels/richtlijnen, zodat het niet voor
de hand ligt dat de Provincie dit gaat opstellen nog los van de praktische
uitvoerbaarheid.
Reactie
GS hebben de
vraag overduidelijk niet begrepen. Natuurlijk gaat een regionale overheid niet
over MVO-regels/richtlijnen. De Organisatie voor Economische Samenwerking en
Ontwikkeling (OESO) heeft in nauwe afstemming met het bedrijfsleven, vakbonden
en maatschappelijke organisaties richtlijnen voor MVO opgesteld. Het is vooral nodig
dat deze algemene OESO-richtlijnen worden uitgewerkt in een provinciale
beleidsregel én dat deze beleidsregel ook door de provincie wordt toegepast bij
alle externe contacten.
Het is van belang
dat de provincie beter doordrongen wordt van de uitgangspunten van het Maatschappelijke
Verantwoord Ondernemen bij het onderhouden van contacten en handelsbevordering.
Het is gepast dat bij de volgende coalitieonderhandelingen een paragraaf wordt
opgenomen dat GS dit het komende jaar uitwerken. Als voorbeeld mag hier de
gemeente Heerlen dienen, waar het beleid ten aanzien van Maatschappelijk Verantwoord
Ondernemen in de steigers is gezet (dit met medewerking van HeerlenMondiaal).
Maar ook hier draaien de molens te langzaam en wordt het hoog tijd dat hier het
beleid MVO spoedig wordt vastgesteld.
Harrie
Winteraeken
Voorzitter
HeerlenMondiaal
Lid
Provinciale Staten van Limburg voor GroenLinks
Geen opmerkingen:
Een reactie posten