Onderzoeken tonen aan: op gebied van duurzaamheid en duurzame mobiliteit
scoort Heerlen slecht.
Sterk GroenLinks is hard nodig in Heerlense gemeenteraad voor inhaalslag.
1.
Heerlen scoort het slechtst wat betreft duurzaamheid.
De gemeente Heerlen scoort het
slechtst in Nederland als het gaat om duurzaamheid. Natuur en Milieu heeft in een
studie onder de 42 grootste stedelijke gemeenten gekeken hoe ze het doen op het
gebied van energie, mobiliteit en afval. Heerlen bungelt helemaal onderaan de
lijst. Waar de beste vijf gemeenten een score van gemiddeld bijna 70 % hebben,
scoort Heerlen 18 %. Sittard, dat derde van onder staat, scoort nog 27 %.
Het is duidelijk, dat Heerlen
duurzaamheid hoog op de agenda moet zetten. Opvallend is dat Heerlen zelfs geen
groene stroom inkoopt, ondanks dat dit niet veel duurder hoeft te zijn dan
grijze stroom.
GroenLinks lijsttrekker Ewout
Tijdeman geeft aan dat net zoals bij andere vergelijkende onderzoeken er voor
Heerlen wel wat ‘verzachtende
omstandigheden’ zullen zijn, maar goed is het in Heerlen zeker niet en in
ieder geval voor verbetering vatbaar: “Heerlen heeft alle ingrediënten om
koploper te worden op het gebied van duurzaamheid en energietransitie. Daarom
zal GroenLinks inzetten op duurzaamheid en die politiek keuzes maken die nodig
zijn om de kansen die er liggen te benutten. De doelstellingen, verwoord in
‘Pallet 3.0’ zijn daarin voor GroenLinks de absolute ondergrens en waar
mogelijk zullen we het tempo en de intensiteit nog opvoeren!”
2.
Heerlen scoort slecht op duurzame mobiliteit.
In opdracht van Natuur & Milieu,
Fietsersbond, Milieudefensie, MENSenSTRAAT, Rover, Longfonds en Wandelnet heeft
CE Delft de ‘Benchmark actieve, gezonde, duurzame mobiliteit gemeenten’
uitgevoerd. In dit rapport worden 30 gemeenten onderling vergeleken. Ook hier
scoort Heerlen over het algemeen beneden de maat.
Wat betreft luchtvervuiling door het
verkeer scoort Heerlen bij de slechtste vijf gemeenten voor de uitstoot van CO2-
en fijnstof en is achtste voor Stikstofoxiden. Het percentage verplaatsingen
met de fiets is in Heerlen met 12 % veruit het laagst van Nederland. Wel scoort
Heerlen het hoogst van Nederland met het percentage verplaatsingen te voet: 27
% doen we lopend. Met de trein reizen doen we weer het minst in Nederland: 5 %.
En met de bus verplaatsen we ons in slechts 3 % van de gevallen (daarbij scoren
we overigens nog gemiddeld).
Het gemiddelde parkeertarief in het
winkelcentrum is in Heerlen met € 2,00 per uur het op twee na laagste. (En dan
nog klaagt het winkelbedrijf steen en been.)
Lijsttrekker Ewout Tijdeman waardeert
het dat Heerlen een van de ‘sociaalste’ gemeenten van Nederland is en dat moet
ook zo blijven. Maar wat duurzaamheid betreft moet Heerlen toch echt een
positieve wending maken: “een sterk GroenLinks in de gemeenteraad kan hier de
noodzakelijke omslag betekenen”.
***************************************************************************
Aanvullende informatie:
Het op 22 februari jl. gepubliceerde onderzoek van Natuur & Milieu: https://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2018/02/180222-Rapport-Quickscan-gemeenten.pdf.
Het in opdracht van de Natuur & Milieu, Fietsersbond, Milieudefensie, MENSenSTRAAT, Rover, Longfonds en Wandelnet door CE Delft uitgevoerde onderzoek de ‘Benchmark actieve, gezonde, duurzame mobiliteit gemeenten’: https://www.ce.nl/assets/upload/file/Rapporten/2018/4N74/CE_Delft_4N74_Benchmark_actieve_gezonde_duurzame_mobiliteit_gemeenten_DEF.pdf
Het op 22 februari jl. gepubliceerde onderzoek van Natuur & Milieu: https://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2018/02/180222-Rapport-Quickscan-gemeenten.pdf.
Het in opdracht van de Natuur & Milieu, Fietsersbond, Milieudefensie, MENSenSTRAAT, Rover, Longfonds en Wandelnet door CE Delft uitgevoerde onderzoek de ‘Benchmark actieve, gezonde, duurzame mobiliteit gemeenten’: https://www.ce.nl/assets/upload/file/Rapporten/2018/4N74/CE_Delft_4N74_Benchmark_actieve_gezonde_duurzame_mobiliteit_gemeenten_DEF.pdf
Scores Heerlen:
- bij de slechtste vijf gemeenten voor de uitstoot van CO2- en fijnstof door het wegverkeer en achtste voor Stikstofoxiden.
- Geluid en verkeersveiligheid (fietsslachtoffers) in de middenmoot.
- Het percentage verplaatsingen met de fiets is in Heerlen met 12 % veruit het laagst van Nederland. Het gemiddelde ligt op ± 33 %.
- Het aantal meter vrijliggend fietspad per ha woonoppervlak is in Heerlen het laagst van Nederland. Heerlen 66 meter, op een na laagste Maastricht 85 meter en landelijk is het gemiddelde ± 130 meter.
- Heerlen scoort het hoogst van Nederland met het percentage verplaatsingen te voet: 27 % doen we lopend.
- Met de trein reizen is het minst in Nederland: 5 %. Het gemiddelde is met 13 % 2,5 keer zo veel.
- Met de bus verplaatsen we ons in slechts 3 % van de gevallen (daarbij scoren we overigens nog gemiddeld).
- Het gemiddelde parkeertarief in het winkelcentrum is in Heerlen met € 2,00 het op twee na laagste.
- Het aantal inwoners dat bereikbaar is per fiets in 15 minuten als percentage van het aantal inwoners bereikbaar per auto in 15 minuten vanuit het centrum van de gemeente: in Heerlen is dit het minste met slechts 10 %. Het beste scoort Amsterdam met 74 %. Het gemiddelde is ± 30 %.
Waar
de SP in het verkiezingsprogramma § energie en duurzaamheid bij ‘duurzame
energiebronnen zoals zonne- en bodemenergie’ stelt: ‘Heerlen moet haar
voorsprong op dit gebied vasthouden en verder uitbouwen’, wijzen deze
onderzoeken uit dat Heerlen helemaal het geen voorsprong heeft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten