zaterdag 10 april 2010

Greenpeace voert actie voor Orang Oetang tegen Nestlé

Greenpeace voert e-mailactie voor behoud van het leefgebied van de Orang Oetang
“Het thuis van de orang-oetan in Indonesië wordt met de grond gelijk gemaakt voor jouw KitKat.” Daarom vraagt Greenpeace aan Nestlé nu te stoppen met het gebruik van palmolie waarvoor de laatste regenwouden van Indonesië verdwijnen. Give the orang-oetan a break en doe mee!

“Nestlé gebruikt, voor producten zoals KitKat, palmolie waarvoor de laatste oerbossen van Indonesië worden vernietigd. Niet alleen een ramp voor het klimaat, maar Nestlé is hiermee ook medeverantwoordelijk voor het uitsterven van de ernstig bedreigde orang-oetan.”

Red de orang-oetan en mail Nestlé!

Ga je aapies kijken, voordat het te laat is? Ga dan naar: http://www.greenpeace.nl/campaigns/red-de-orang-oetan-mail-nestle. Let wel: het filmpje is niet geschikt voor erg jeugdige kijkers!

Website Greenpeace, donderdag 18 maart 2010 - Het hoofdkantoor van Nestlé reageerde op 17 maart 2010 met een persverklaring waarin staat dat zij de directe contracten met het Indonesische palmoliebedrijf Sinar Mas verbreken.
Dit staat vrijdag 19 maart ook in een twee pagina’s groot artikel in de regionale kranten over het Orang Oetang leefgebied (reservaat) Samboja Lestari. Daarin wordt Sinar Mas genoemd als een van de palmoliebedrijven die de grootste verantwoordelijkheid dragen voor de ontbossing van Borneo.
Greenpeace: “Helaas is dat bericht van Nestlé een rookgordijn, want het leeuwendeel van de palmolie die Nestlé van Sinar Mas koopt, loopt via de tussenhandel. Pas als Nestlé besluit ook geen palmolie van Sinar Mas te accepteren die via andere bedrijven binnenkomt, hebben ze écht een stap gezet in de strijd tegen de ontbossing van Indonesië.”

Overigens werd donderdag 18 maart ook bekend dat de KLM voor een (groter) deel biobrandstof gaat gebruiken om te vliegen. Daarbij wordt een groter beslag op biobrandstof gedaan. Volgens het Wereld Natuurfonds zou de plantaardige olie van verantwoorde plantages komen. Maakt dat het vliegen dan acceptabeler? Het risico is namelijk groot dat het een foute ontwikkeling blijft. Als er meer productie wordt verlangd, dan zullen er ook weer nieuwe plantages bijkomen. En dan verdwijnt waarschijnlijk ook weer meer tropisch regenwoud. Reizen per vliegtuig blijft in verhouding erg veel energie kosten. Schaarse energie, zeker in de toekomst, die efficiënter kan worden ingezet.

Geen opmerkingen: