‘Leisure-ring’ bewijst gebrek nut en noodzaak.
Reactie op artikel ‘Wie over leisure-ring rijdt, voelt zich al te gast’ in Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad van vrijdag 23 april 2010.
De Provincie Limburg legt al een tijd de nadruk op andere functies voor de aan te leggen Buitenring dan puur verkeerskundige. Dat gaat zo ver dat inmiddels argumenten worden aangedragen die moeten camoufleren dat de Buitenring verkeerskundig eigenlijk niet nodig is. Tegen alle tendensen en beleid in wordt het autorijden verheerlijkt. Zo wordt de weg aanbevolen om te genieten van de schoonheid van het landschap. Daar is veel op af te dingen. De weg zal op veel plaatsen moeten worden voorzien van (geluids)schermen die er tevens toe dienen dat automobilisten niet te veel worden afgeleid. Verkeersveiligheid is een groter belang en daar moet ook de weginrichting op worden afgestemd. Daarbij is dit wel een heel eenzijdige benadering van het ‘genieten van het landschap’. Is waardering van het landschap wel een hoofdinteresse van de mensen die hier als doelgroep worden genoemd? De meest intensief bezochte recreatieobjecten zijn puur stedelijk. Bijvoorbeeld de skiërs (Snowworld) die ook de bergen intrekken en daar her en der een aanslag plegen op prachtige landschappen en vegetaties? Wie echt het landschap indringend wil beleven, trekt er te voet of met de fiets in. Men kan hier en daar een uitzichtpunt opzoeken. Maar de echte landschapsgenieter dreigt te worden geconfronteerd met een foeilelijke, lawaaiige en landschapsvreemde barrière.
Langs de Buitenring zouden vele recreatieve en toeristische ‘highlights’ te vinden zijn. Maar van de tien genoemde trekpleisters (Woonboulevard, Parkstad Limburg Stadion, Gaiapark, Snowworld, Mondo Verde, de golfbaan in Brunssum, het archeologisch landschapspark Voerendaal, stoomtreinstation Simpelveld en de kastelen Wijnandsrade en Hoensbroek) liggen er maar twee nabij de geplande Buitenring (Gaiapark en de golfbaan). Daarbij is het idee: “Geef de weg een speciaal kleurtje om van de ringweg zelf een attractie te maken” te idioot voor woorden. Zo zou je ook een van de twee rijstroken onverhard kunnen maken met aan begin en einde een Parkeer & Ruil voor SUV’s en terreinwagens? De overdreven reclames “een attractie als de Afsluitdijk of de Golden Gatebridge” of “het icoon van de regio” geven aan dat men ouderwets is losgeslagen. Een tweedehands autoverkoper komt veel betrouwbaarder over.
Al met al is dit luchtballonnenverhaal niet anders uit te leggen dan dat het verkeerskundige nut en de noodzaak van de Buitenring niet kunnen worden aangetoond. Dat is wel het meest essentiële argument voor de aanleg van een weg. Maar die discussie gaat de provincie uit de weg.
Het bovenstaande bericht is op 27 april 2010 grotendeels als ingezonden brief gepubliceerd in de regionale kranten Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburg.
De onderstaande reactie kreeg ik per e-mail:
Buitenring Parkstad
Van: john snackers
Verzonden: dinsdag 27 april 2010 11:15:37
Aan: hwinteraeken@hotmail.com
Goedemorgen Harry,
Wat een geweldig en treffend stuk in het LD 27-04-2010 over de buitenring.
Kijk ook voor o.a. ons standpunt eens op http://IVBN.blogspot.com
Wij worden als wijk al meer dan 30 jaar geteisterd door laag overvliegende AWACS toestellen die ontoelaatbaar lawaai en gif over de wijk uitstrooien en daarop moet volgens G. Driessen nu nog eens direct langs de wijk op ca 15 m van de achtergevel een 2 x tweebaansweg met 100 km/h aangelegd worden dwars door eeuwenoude Limburgs natuur en Landschap alsmede het ontstaan van de Merkelbekerbeek in het Bronnenbos. Totaal onverantwoord en mensonwaardig handelen van onze volksvertegenwoordigers.
Wij hebben van onze kant onze goed wil al meerdere keren getoond om met hun in debat te gaan hetgeen voor ons niets heeft opgeleverd zij het dat men stug doorgaat dit prestigeproject uit te voeren. Lijkt wel op Aziatische of 3e wereld methoden, maar het gebeurt echt in Nederland en wel vlak langs de wijken.
laten we hopen dat de RvS straks naar ons wil luisteren en met ons dit onzinnige project naar de prullenbak verwijst waar het thuishoort en dat in 1975 ook al eens is gebeurd door een verantwoordelijke ambtenaar van Rijkswaterstaat die toen heeft besloten dat er voldoende infrastructurele ontsluiting in Zuid Limburg aanwezig was. Helaas heeft men toen verzuimd de geclaimde gronden van het tracé weer een oorspronkelijke bestemming te geven van Hoogwaardig natuurgebied ( EHS en POG).
mvg
IVBN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten