woensdag 6 november 2024

Multinationale herkomst publiek winkelcentrum Heerlen

Multinationale herkomst publiek in het winkelcentrum van Heerlen.

Voldoende voedselproductie in de wereld om iedereen te voeden.

Tijdens de SDG-markt (duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals) op zaterdag 21 september heeft het Vredesplatform Heerlen een peiling gedaan naar de herkomst van het winkelende publiek. Voorbijgangers werden gevraagd op landkaarten van Parkstad Limburg, Nederland of de wereldkaart aan te geven waar ze geboren zijn en waar de moeder van hun moeder geboren is. Dat hebben 139 mensen met een speldenknop op een van de kaarten aangegeven (vier – oudere – personen wisten niet waar hun grootmoeder van moederszijde geboren was).

Hieronder staat de verdeling:

 







Waar

 

 

Zelf geboren

Oma geboren

Europa



116

116


Nederland

104

92



Limburg

82

59




Heerlen en Kerkrade

37

17




Hoensbroek en omgeving

18

14




Landgraaf

5

9




Limburg overig

22

19



Brabant

7

11



Zeeland

2

0



Rest Nederland

13

22








Duitsland


5

15


België


1

1


Spanje en Italië

2

1


Bosnië


1

2


Oekraïne


0

2


Polen


2

2


Oostenrijk

0

1


Verenigd Koninkrijk

1

0







Azië



9

3


Saudi-Arabië

1

0


Irak



1

0


Iran



1

1


Syrië


1

1


Indonesië en Borneo

3

0


China


1

0


Overig Azië

1

1







Amerika



8

10


Verenigde Staten

1

1


Ecuador


1

2


Peru



3

3


Brazilië


1

1


Suriname en Curaçao

1

2


Venezuela en Cuba

1

1







Afrika



6

6


Marokko


3

3


Overig Afrika

3

3







TOTAAL


139

135

 De enquête is natuurlijk geen representatieve steekproef. Maar het beeld is helder. Opvallend is dat slechts een minderheid van 43 % van de voorbijgangers in Parkstad Limburg geboren is en van ‘slechts’ 30 % ook de grootmoeder. In Heerlen springen er twee plekken bovenuit: de voormalige Vroedvrouwenschool en het ziekenhuis.

Het was natuurlijk aardig om ook de voorbijgangers van de (multi-)nationale herkomst van het winkelende publiek in kennis te stellen. En dus ook even te laten nadenken over onze multiculturele samenleving. En dat in een tijd dat (nieuwe) migratie zo ter discussie staat.


 

 

Geen opmerkingen: