maandag 29 augustus 2016

Leaserijders plug-in hybride auto's financieel hard aanpakken




Leaserijders plug-in hybride auto's mogen financieel hard worden aangepakt.

Staatssecretaris Eric Wiebes van de VVD zal de subsidiekraan voor plug-in hybride auto’s eind dit jaar dicht draaien. (Berichten 10 augustus.) Het siert hem dat hij deze maatregel neemt, terwijl hij daarmee toch een deel van zijn eigen achterban treft. Want de maatregel is vooral gericht tegen lease-rijders en zzp-ers. Het betreft vooral luxe auto’s als de Mitsubishi Outlander PHEV, de  Volvo V60 Plug-in hybrid, de Volkswagen Golf en Audi A3 Sportback e-tron.

In de media werd dit plan vooral vanuit het gezichtspunt van de overheid bekeken. Wiebes: “We hebben er 6 miljard in gestopt maar er nul klimaateffect voor teruggekregen”. De  autofabrikanten hebben namelijk een Europees CO2- doel. De hiervoor vereiste productie van schone auto’s ging naar Nederland omdat die hier met belastingvoordeel goedkoper waren. De gewone auto’s gingen naar andere landen. Het netto effect is dus zeer gering. Voor onze overheid dus een dure les dat je in Europa wellicht meer gezamenlijk moet optrekken. En dat we via Europa, misschien niet zo snel en maximaal als we zouden willen, wel resultaten boeken.

Op zich is er niets mis met het regelen van dergelijke milieumaatregelen via vergroening van het belastingstelsel en ook niet dat Nederland daarmee voorop loopt. Maar dan moet het wel werken. En daar zat ‘m een veel groter bezwaar. Veel van deze autorijders gebruikten het elektriciteitsdeel niet of veel te weinig: ‘de oplaadkabel lag ongebruikt in de kofferbak’. Voor velen was het gewoon een ‘pik-binnen-belastingvoordeel’, waarvoor ze niets terug deden. De maatschappelijke en ook morele verantwoordelijkheid van ‘voor wat hoort wat’ vulden ze niet in. En dus heb ik ook geen medelijden met deze ‘vrije en blije rijders’.

Het was van de grote meerderheid leaserijders blijkbaar te veel verwacht dat ze een deel van het belastingvoordeel aan het milieu ten goede lieten komen. Deels zal dat voortkomen uit gemakzucht en ongeïnteresseerdheid. Maar wat ook niet helpt is dat veel leaserijders van hun baas ook de benzine gratis krijgen. En dat ze hun auto dus niet inpluggen in een stopcontact waarvoor je voor de stroom moet betalen. Dus wat mij betreft hebben de ‘auto’s van de zaak’ voor privégebruik best een fatsoenlijke belasting (bijtelling). Want het is niets anders dan een gift of verkapt inkomen. En verdienen alleen echte elektrische auto’s een steun in de rug.




Geen opmerkingen: