Kerstpakkettenactie gemeente is goed initiatief, maar matige respons ideële pakketten.
Op 7 november 2009 vroeg HeerlenMondiaal per brief aandacht van de gemeente voor het feit dat de kerstpakketten niet meer voor een gedeelte door de Wereldwinkel zouden worden geleverd. HeerlenMondiaal was daarbij in de veronderstelling dat er geen ideële doelen meer zouden worden gesteund. Dat was volgens HeerlenMondiaal niet goed verenigbaar met Heerlen Millenniumgemeente, waar toch van de gemeente verwacht mag worden dat ze oog heeft voor de bevordering van eerlijke handel en Fair Trade producten en dergelijke. (Zie mijn Berichten Vanaf de Zijlijn nr. 14 en het bericht van 8 november 2009 op mijn weblog Harrie Winteraeken online www.hwinteraeken.blogspot.com)
Niet snel daarna gaf de gemeente tekst en uitleg. De gemeente heeft vanaf 2009 gekozen voor de ‘Makro keuzecarrousel’. Dat heeft bedrijfsmatig voordelen in de vorm van minder werk voor de gemeenteambtenaren en een grotere efficiëntie. En de Makro keuzecarrousel biedt de medewerkers veel meer keuzevrijheid. Zo konden de medewerkers nog steeds kiezen voor een Fair Trade kerstpakket, al wordt dit dan niet door de Wereldwinkel geleverd. Maar de keuzecarrousel biedt ook de mogelijkheid om te kiezen voor een energiepakket en donaties aan de Voedselbank, Oxfam Novib, Doe een wens of War Child. Deze keuzemogelijkheden heeft de gemeente toegevoegd aan de bestaande mogelijkheden die in totaal uit 32 verschillende kerstpakketten bestaat. De medewerkers hebben zo meer keuze dan in voorafgaande jaren en het staat de medewerker vrij welk cadeau van de gemeente hij aan zichzelf of een ander geeft. Als de keuzecarrousel een succes blijkt, dan wordt deze ook de komende jaren gehandhaafd.
HeerlenMondiaal is het met de gemeente eens dat dit ruime aanbod van ideële pakketten voldoet aan de Millenniumdoelstellingen.
En of het een succes is? Onlangs kreeg HeerlenMondiaal de cijfers van de kerstpakkettencarrousel.
In totaal zijn er in Heerlen in 2009 1378 pakketten uitgegeven. Hieronder de verdeling van een deel daarvan:
Opsomming verschillende kerstpakketten met hun aantal en percentage:
1. Funshopping gegarandeerd: 310 keer, 22,5 %.
2. Silver surprise: 126 keer, 9,1 %.
10. Eerlijk is heerlijk (Fair Trade): 46 keer, 3,3 %.
23. War Child: 17 keer, 1,2 %.
24. Voedselbank: 14 keer, 1,0 %.
25. Oxfam Novib: 11 keer, 0,7 %.
26. Groen sparen (energiepakket): 9 keer, 0,6 %.
27. Stichting Doe een Wens: 8 keer, 0,5 %.
In totaal zijn 1378 pakketten uitgegeven.
In totaal kozen in 2009 105 ofwel 7,6 % van de medewerkers voor een ideëel pakket of gift. Dat is fors minder dan het aantal kerstpakketten van de Wereldwinkel dat de jaren ervoor werd uitgegeven. In 2008 kozen ongeveer 180 medewerkers voor een kerstpakket van de Wereldwinkel en in 2007 waren het er 268. HeerlenMondiaal vindt dus de uitgifte van ideële pakketten en giften aan goede doelen in verhouding maar mager.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten