De Fietsersbond afdeling Heerlen kreeg onlangs weer een aantal signalen dat de binnenring toch een grote barrière vormt voor het doorgaand fietsverkeer. Op 22 mei heeft L1 er op het TV – nieuws aandacht aan besteed. Op enkele plaatsen ligt de binnenring dwars op de langzaam verkeersroutes.
Bij de Staringstraat is men een brug over de binnenring aan het maken, daar is overigens nu geen vervangende route. Bij de Kerkraderweg (een belangrijke, rechtstreekse route tussen Heerlen en Kerkrade) is er wel een omleiding voor fietsers. Het is zeker een halve kilometer omrijden, er is geen bebording en het beginpunt is zelfs amper zichtbaar omdat de route start via de oprit van een bedrijf. Ook is er geen oversteekvoorziening voor de linksaffers en slechts één waarschuwingsbord voor het snelverkeer dat er fietsers oversteken. De gemeente is opgeroepen nog eens naar gevaarlijke situatie te kijken.
De binnenring wordt een weg voor snelverkeer, zonder fietspaden. Fietsers leveren rechtstreekse verbindingen en rechte wegen in, zonder er iets voor terug te krijgen. Zo promoot je veilig en comfortabel fietsen zeker niet.
Waar het ook aan ontbrak was goede communicatie. Niet alleen over de voorzieningen tijdens de aanleg van de binnenring, maar ook de definitieve situatie. Want tijdens het halfjaarlijks overleg met wethouder Jos Offermans bleek dat er wel een nieuwe fietsbrug komt in de nabijheid van verlengde Kerkraderweg. Die brug zit in het bestek van de binnenring. Het is alleen een beetje raar dat deze nog volledig moet worden aangelegd terwijl de onderliggende binnenring al is opengesteld voor het snelverkeer. Hopelijk wordt de definitieve situatie weer een beetje draaglijk. De binnenring ligt daar in ieder geval zo diep dat het geen boogbrug hoeft te worden.
mei – juni 2007
Harrie Winteraeken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten