Gratis
parkeren is een regelmatig terugkerende discussie en niet alleen in Kerkrade. De
winkeliers van Kerkrade kijken wel heel eenzijdig tegen gratis parkeren aan. Op
zich begrijpelijk, want het winkelcentrum heeft het moeilijk en de voortekenen
voor de toekomst zijn verre van bemoedigend. Maar gemeentebestuur en
gemeenteraad moeten wel met meer factoren rekening houden. De jaarlijkse
inkomsten zijn blijkbaar tegenwoordig zo’n € 6,5 ton (waar oorspronkelijk € 8
ton begroot was). De regionale dagbladen berichten donderdag 13 november 2014
dat de gemeenteraad meer inzicht krijgt in de werkelijke kosten van gratis
parkeren.
Welke kosten
moeten worden meegenomen bij het berekenen van het totaal? Er komt zeker meer
bij kijken dan de kosten voor onderhoud van de betaaltoestellen en de parkeerwachters.
Ook de kosten voor de aanleg van de bestrating en belijning van parkeerplaatsen
moeten betaald worden. En het is bij pleinen meestal dure grond, een paar
honderd € /m², mede omdat er anders bebouwing op mogelijk is. Over deze kosten betaalt
de gemeente vaak lang rente en afschrijving. Ten minste deze kosten zullen door
de gebruikers betaalt moeten worden. Uit al deze kostenposten blijkt dat de
netto inkomsten van de gemeente een stuk lager liggen dan de parkeergelden.
Meer
opbrengst dan de kosten is goed te rechtvaardigen omdat de gemeente het geld
goed kan gebruiken. Het is wel gewenst dat de ‘winst’ transparant wordt
ingezet, het liefst aan voorzieningen die aan mobiliteit gerelateerd zijn.
De ruimte
die parkeerplaatsen innemen is vaak schaarse ruimte waarvoor ook andere keuzes
gemaakt kunnen worden. Parkeerhavens langs wegen nemen vaak plaats in beslag
die ook nuttig kan worden gebruikt voor voetgangers en fietsers. Vooral fietsstroken
zijn vaak te smal.
De
parkeertarieven zijn ook een instrument voor mobiliteitsbeleid. We willen
milieuvervuiling tegengaan en het
gebruik van fossiele brandstoffen verminderen. Daartegenover willen we graag
dat meer mensen fietsen (bewegen) of met de bus gaan. De parkeertarieven kunnen
mensen mee motiveren anders te handelen.
Bij gratis
parkeren worden de kosten afgewenteld op alle Kerkraadse burgers in plaats van
de parkerende automobilist. Dit is te veel solidariteit gevraagd voor de wel
belasting betalende maar niet parkerende burger. En als deze burger ook nog op
of nabij de armoedegrens leeft, dan is dat dubbel zuur. Want de gemeente heeft
amper instrumenten ter beschikking om aan inkomenspolitiek te doen. Daarom is
het gerechtvaardigd om parkeren ook te laten betalen door de gebruikers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten