zondag 16 november 2014

Gratis parkeren in Kerkrade?




Gratis parkeren is een regelmatig terugkerende discussie en niet alleen in Kerkrade. De winkeliers van Kerkrade kijken wel heel eenzijdig tegen gratis parkeren aan. Op zich begrijpelijk, want het winkelcentrum heeft het moeilijk en de voortekenen voor de toekomst zijn verre van bemoedigend. Maar gemeentebestuur en gemeenteraad moeten wel met meer factoren rekening houden. De jaarlijkse inkomsten zijn blijkbaar tegenwoordig zo’n € 6,5 ton (waar oorspronkelijk € 8 ton begroot was). De regionale dagbladen berichten donderdag 13 november 2014 dat de gemeenteraad meer inzicht krijgt in de werkelijke kosten van gratis parkeren.

Welke kosten moeten worden meegenomen bij het berekenen van het totaal? Er komt zeker meer bij kijken dan de kosten voor onderhoud van de betaaltoestellen en de parkeerwachters. Ook de kosten voor de aanleg van de bestrating en belijning van parkeerplaatsen moeten betaald worden. En het is bij pleinen meestal dure grond, een paar honderd € /m², mede omdat er anders bebouwing op mogelijk is. Over deze kosten betaalt de gemeente vaak lang rente en afschrijving. Ten minste deze kosten zullen door de gebruikers betaalt moeten worden. Uit al deze kostenposten blijkt dat de netto inkomsten van de gemeente een stuk lager liggen dan de parkeergelden.

Meer opbrengst dan de kosten is goed te rechtvaardigen omdat de gemeente het geld goed kan gebruiken. Het is wel gewenst dat de ‘winst’ transparant wordt ingezet, het liefst aan voorzieningen die aan mobiliteit gerelateerd zijn.
De ruimte die parkeerplaatsen innemen is vaak schaarse ruimte waarvoor ook andere keuzes gemaakt kunnen worden. Parkeerhavens langs wegen nemen vaak plaats in beslag die ook nuttig kan worden gebruikt voor voetgangers en fietsers. Vooral fietsstroken zijn vaak te smal.

De parkeertarieven zijn ook een instrument voor mobiliteitsbeleid. We willen milieuvervuiling  tegengaan en het gebruik van fossiele brandstoffen verminderen. Daartegenover willen we graag dat meer mensen fietsen (bewegen) of met de bus gaan. De parkeertarieven kunnen mensen mee motiveren anders te handelen.

Bij gratis parkeren worden de kosten afgewenteld op alle Kerkraadse burgers in plaats van de parkerende automobilist. Dit is te veel solidariteit gevraagd voor de wel belasting betalende maar niet parkerende burger. En als deze burger ook nog op of nabij de armoedegrens leeft, dan is dat dubbel zuur. Want de gemeente heeft amper instrumenten ter beschikking om aan inkomenspolitiek te doen. Daarom is het gerechtvaardigd om parkeren ook te laten betalen door de gebruikers.

Geen opmerkingen: