Onlangs constateerde ik dat Veolia sinds kort in Limburg ook met andere bussen rijdt dan de vertrouwde roodwitte bussen met het wapen van de Provincie Limburg. Deze bussen hebben een blauwe band en lijken van een ander vervoersdistrict afkomstig te zijn. Daarbij zijn deze bussen waarschijnlijk ook ouder. En belangrijker: veroorzaken deze bussen ook meer luchtvervuiling?
De fractie GroenLinks in Provinciale Staten van Limburg heeft daarom enkele vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten
Hoeveel ‘blauwwitte’ bussen rijden er nu in Limburg? En met welke intensiteit?
Rijden deze blauwwitte bussen op diesel? Zo ja, zijn de bussen ook voorzien van een adequaat functionerende roetfilter? Zo nee, op welke brandstof rijden deze bussen? Voldoen de bussen aan de Euro5 norm (de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht zal worden) ?
Wat is de gemiddelde uitstoot van deze bussen en wat is het effect van deze bussen op de luchtkwaliteit, dit in vergelijking met de ‘roodwitte’ Limburgse bussen?
Indien dit hoger is, is dit strijdig met de verwachtingen die Veolia heeft gewekt bij de aanbesteding of is dit anderszins strijdig met de aanbestedingsvoorwaarden?
Indien de uitstoot van deze bussen hoger is, zijn Gedeputeerde Staten ter bescherming van de luchtkwaliteit in Limburg voornemens om hier actie te ondernemen?
De vragen zijn gesteld door fractievoorzitter Margriet van Tulder. Het zal waarschijnlijk tot oktober duren eer er antwoord komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten