Per 1 januari 2014 is de wegenbelasting voor de meeste
‘jonge’ oldtimers opnieuw ingevoerd. Dat zijn auto’s die tussen de 25 en 40
jaar oud zijn. Er zijn verschillende belastingregimes. De belasting zou van het
bezitten van een oldtimer een elitaire hobby maken. Dat was het voor een groot
gedeelte ook al. Wat meer belasting voor de rijken is voor hun minder erg. En
voor ‘echte’ oldtimers hoeft nog steeds geen belasting te worden betaald.
Maar een groot aantal eigenaren van een ‘jonge’ oldtimer
gebruikt deze als ‘eerste auto’. Deze mensen hechten vooral belang aan zo
goedkoop mogelijk auto rijden. Velen van hen rijden een toch wel luxe Mercedes.
Het was niet zo zeer de liefde voor de oldtimer, waarom ze ‘m reden. Het bewijs
is hiervoor is dat in 2013, vanwege de aankondiging van de nieuw belasting, 60
% meer oldtimers zijn gesloopt naar ruim 7.300. Ook werden er vorig jaar 128 %
meer oldtimers uitgevoerd (14.115 stuks). Eerdere jaren geleden werden er
vooral ‘jonge oldtimers’ geïmporteerd.
Zo bezien heeft de nieuwe belasting al een heel behoorlijk positief
effect gehad.
Voor deze categorie weggebruikers is het goed dat het
profiteren van geen wegenbelasting betalen is verminderd. Zo worden er
momenteel ook veel gastanks uitgebouwd. Deze automobilisten hebben tot voor
kort extra geprofiteerd van de lage prijs van LPG en ze hoefden niet de hoge
wegenbelasting te betalen die normaal wordt geheven over ‘auto’s op gas’.
Terecht dat hier een eind aan is gekomen, want het is gewoon niet rechtvaardig
ten opzichte van mensen die wel wegenbelasting betalen.
Deze belastingmaatregelen gaan eigenlijk nog niet ver
genoeg. De auto’s waarvan de gastank nu is uitgebouwd, rijden op benzine, maar mensen
betalen hiervoor nog steeds minder belasting dan de eigenaren van jongere
benzineauto’s. Daarbij is het de vraag of deze oude auto’s wel aan de
randvoorwaarden voor luchtvervuiling voldoen. Met andere woorden: ze zijn
minder zuinig en hebben waarschijnlijk geen katalysator. Voor de meeste
oldtimers die op diesel rijden, zou een roetfilter verplicht moeten zijn, wil
men korting kunnen claimen. Het zo goedkoop mogelijk willen rijden en vooral zo
weinig mogelijk belasting betalen is eigenlijk het eigenbelang boven het belang
van de samenleving stellen.
Dit stukje is o.a. gebaseerd op berichten in de Limburgse regionale kranten van 11 januari 2014.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten