PERSBERICHT
Fietsersbond wil vrijliggende fietspaden in Voerendaal
Binnenkort behandelt de gemeenteraad van Voerendaal het zogenaamde Meerjareninvesteringsprogramma. Daarin wordt voorgesteld dat een aantal verbindingswegen met de hoogste prioriteit worden opgeknapt. Volgens dit plan zijn veel wegen dringend aan renovatie of zelfs aan gehele reconstructie toe.
De veiligheid en het comfort van veel verbindende wegen in het buitengebied laten voor fietsers te wensen over. In een brief aan de gemeenteraad van Voerendaal vraagt de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg speciaal de aandacht voor wegen waar een maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer van 80 km/uur geldt en waar de weg bestaat uit twee keer 1 rijbaan zonder scheiding van snel- en langzaam verkeer. Deze wegen zijn over het algemeen behoorlijk smal en soms ook erg bochtig.
Op dit type wegen kunnen gevaarlijke situaties ontstaan waarbij hard rijdende auto’s en fietsers in het gedrang komen. De Fietsersbond is niet bekend met de daadwerkelijke ongevallencijfers, maar ze is van mening dat de risico’s voor fietsers en andere langzame verkeersdeelnemers groot zijn. Daarbij refereert de bond aan een ernstig ongeluk op 5 augustus jl. in Reimerstok (Gulpen-Wittem) waarbij drie jongeren werden aangereden.
De gemeente Voerendaal heeft onlangs voor een deel van de bedoelde verbindende wegen een maximumsnelheid van 60 km/uur ingesteld. Dit acht de Fietsersbond voor de korte termijn een verbetering waarvoor binnenkort alle verbindende wegen in aanmerking komen? Wel zal deze 60 km/uur naar de mening van de Fietsersbond gepaard moeten gaan met andere snelheidsbeperkende maatregelen omdat het snelverkeer anders in de verleiding komt om toch te hard te rijden.
Echter, 60 km/uur is nog te hard voor wegen zonder scheiding van langzaam- en snelverkeer, vooral omdat de verschillen in snelheid te groot zijn om veilig te zijn. Regelmatig worden hiervoor fietsstroken gebruikt, maar deze zijn volgens de Fietsersbond alleen acceptabel als ze minstens 1,5 meter breed zijn, duidelijk rood asfalt hebben en goed onderhouden worden.
Naast de bovengenoemde maatregelen voor de korte termijn verzoekt de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg de gemeenteraad om in het renovatie- en reconstructieprogramma maatregelen op te nemen die een structurele verbetering betekenen van de veiligheid en het comfort van de fietsers. De betreffende verbindende wegen zouden volgens de Fietsersbond bij de noodzakelijke reconstructie alle een vrijliggend fietspad moeten krijgen.
De Fietsersbond neemt aan dat de raad over het algemeen zal instemmen met de doelstelling dat de burgers (en wij denken daarbij vooral aan de met de fiets naar school gaande jeugd), maar ook de (oudere) toeristisch – recreatieve fietser in het Zuid-Limburgse landschap veilig en comfortabel kunnen fietsen. De Fietsersbond verzoekt de gemeenteraad dan ook om het Meerjareninvesteringsprogramma zodanig te wijzigen (amenderen) dat deze doelstelling ook in de komende jaren voortvarend voor alle verbindende wegen in het buitengebied wordt gerealiseerd.
Nb: De bron van de informatie waarop de Fietsersbond deze brief heeft gebaseerd is een bericht in de regionale kranten van woensdag 5 september 2007.
Dit bericht is gepubliceerd in weekblad De Trompetter van 19 september en gedeeltelijk als nieuwsbericht in de regionale kranten DDL & LD.
Harrie Winteraeken
(voorzitter afdeling Parkstad Limburg)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten