Ingezonden brief
Het goede voorbeeld geven?
“De overheid moet wel het goede voorbeeld geven”, vindt de nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA). Maar hoe zit dat met de ministers zelf? Bijvoorbeeld de dienstauto? Mevrouw Cramer erft van haar voorganger Pieter van Geel een auto die rijdt op de relatief schone maar fossiele brandstof aardgas. Staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) wil wel af van haar vuile auto, maar zit blijkbaar nog vast aan een leasecontract. Dat zijn de enige lichtpuntjes.
Wordt dit beginsel van het goede voorbeeld geven wel over genomen? “Ik dacht het niet” zegt onze kersverse minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA). Volgens hem gaat de complete ministersploeg straks niet rijden in hybride Japanse auto`s. Eurlings is van Verkeer. Net hij zou moeten kiezen voor de meest schone auto die er te koop is. Want naast de promotie van het openbaar vervoer is het aan hem de taak om te laten zien dat auto rijden mogelijk is met minder vervuiling. Dat zou heel wat pessimisten en dwarsliggers die verknocht zijn aan hun vuile auto, de wind uit de zeilen nemen.
Tussen haakjes: veel van de techniek voor zuinigere auto`s is ontwikkeld in Europa en vooral in Duitsland, maar ook de Duitse autofabrikanten kijken voorlopig nog de kat uit de boom. Wil de overheid echt het goede voorbeeld geven, dan moeten het zuinige verbruik, de aard van de brandstof en de mate van vervuiling gewoon als aanbestedingsvoorwaarde worden meegegeven. En moeten de auto`s spoedig worden ingedeeld in klassen op basis van de milieubelasting (vergelijk wasmachines en koelkasten), zodat burgers dat kunnen meewegen in hun keuze. En is de Bijzondere gebruiksbelasting voor auto`s een goed sturingsinstrument om minder milieuvervuilende auto`s goedkoper te maken en in verhouding vuile auto`s duurder.
En …, bedankt Camiel, volgende keer beter.
Harrie Winteraeken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten