In Dagblad
De Limburger van dinsdag 7 april stond goed nieuws voor de treinreiziger in
Zuid-Limburg. Provinciale Staten van Limburg hebben ingestemd met de
verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf.
In de krant
stonden vooral argumenten die betrekking hebben op de intercity-verbinding Amsterdam–Eindhoven–Heerlen–Aken. De
spoorverdubbeling is vooral nodig om deze internationale treinverbinding
mogelijk te maken. Daarbij hebben de Staten het argument van het minder goed
scoren van dit project in een maatschappelijke kosten-baten-analyse ter zijde geschoven:
“De snellere reistijd weegt onvoldoende op tegen de hoge kosten van de
spoorverdubbeling”. Terecht naar mijn mening.
Uit het
krantenbericht: “De verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf is
een lang gekoesterde wens van de Provincie Limburg. Onlangs werd duidelijk dat
het Kabinet en de NS, ondanks druk vanuit de Tweede Kamer hierin voorlopig niet
in willen investeren. De spoorverdubbeling kost ruim € 68 miljoen en wordt
betaald door de Europese Unie, het Rijk, de provincie en de regiogemeenten. De
Staten gingen op 6 april unaniem akkoord met een provinciale bijdrage van ruim
20 miljoen.”
Maar de
spoorverdubbeling heeft beduidend meer maatschappelijke en financiële baten dan
van alleen de internationale verbinding Heerlen–Aken. De gewone dienstregeling
zal gemakkelijker te realiseren zijn. Het enkel spoor is namelijk ook een
flessenhals voor de treinverbinding Kerkrade–Heerlen–Sittard. Zo wordt de aansluiting van de trein uit Landgraaf op de
intercity naar het noorden waarschijnlijk weer mogelijk (tijdwinst ± 10
minuten). En Arriva hoeft maar even niet op te letten bij het strikt
handhaven van de dienstregeling en er treden vertragingen op omdat treinen van
en naar Landgraaf op elkaar moeten wachten. Hierdoor worden regelmatig
aansluitingen gemist in Heerlen, maar vooral ook in Sittard op de intercity’s
naar Maastricht en Roermond. Uit ruime ervaring weet ik dat het in de spits
meestal om meer dan 100 mensen gaat. Als je toch op het ’s-winters
onherbergzaam koude, winderige en soms natte perron loopt te wachten, dan heb
je ook de tijd om te tellen, hè. Dat betekent dat velen (te) laat op school en
werk komen. Bij de maatschappelijke baten van de spoorverdubbeling mogen deze
vele uren ook opgeteld worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten