zondag 9 april 2017

Weer wanprestatie van de Nederlandse Spoorwegen.




We wisten dat het op zondag 2 april druk zou worden in de trein. Veel mensen konden met het Boekenweekgeschenk in de hand gratis met de trein reizen.
We zijn die dag naar Rotterdam geweest. Een goede heenreis gehad zonder enig probleem. Het was effe wennen met de langere wachttijd in Sittard en Eindhoven en de extra overstap in Breda, maar dat werd (grotendeels) goed gemaakt door de rechtstreekse trein, zonder tussenstop in Dordrecht, over het hogesnelheidsspoor naar Rotterdam C.S..
In Rotterdam ook een sjieke tijd gehad. Het is toch wel een indrukwekkende stad.

De terugreis ’s-avonds startte even 20.00 uur was aanvankelijk ook geen probleem. In Breda weer overstappen, maar daar kwam wel maar een kleine trein van vier wagons. Het ging wel. Bijna iedereen kon zitten.
In Eindhoven weer overstappen. Directe aansluiting naar Heerlen? Mooi niet. Waar overdag de trein wordt gesplitst in een deel naar Venlo en een deel naar Heerlen, reed de trein in zijn geheel naar Venlo: twee dubbeldekkers met 4 en 6 wagons!

De trein daarna vanuit Amsterdam en Den Bosch naar Maastricht had in het begin van onze wachttijd 10 minuten vertraging. Toen deze trein in Eindhoven aankwam, was dat inmiddels opgelopen naar bijna 25 minuten. Het was een dubbeldekker van slechts 4 wagons. Hartstikke vol.
Deze trein naar Maastricht was overigens onderweg ingehaald door de volgende trein naar Venlo. Dit waren weer twee dubbeldekkers van samen 10 wagons!
We zijn met velen niet in de vertraagde trein naar Maastricht gestapt. Die was ook na Eindhoven overvol. De trein erna kwam vijf minuten laten binnen. Ook dit was weer een dubbeldekker van slechts 4 wagons. En dus was de trein weer heel erg vol, alleen in de achterste wagon viel het mee (geen mensen staand in het gangpad).
Hoewel onze trein redelijk op tijd vertrok, kreeg deze onderweg ook weer behoorlijk wat vertraging. De conductrice riep om dat de voor ons rijdende trein langzaam moet rijden omdat deze overvol is. Dus sukkelden wij er achteraan. Met in totaal 50 minuten vertraging arriveerden we in Sittard. Het was ongeveer 20 voor elf.
In Sittard werd de voor ons uit rijdende trein in zijn geheel ‘uitgeladen’. Die trein reed niet meer verder. Een groot deel van die passagiers moest dus in de vier dubbeldekkerwagons naar Maastricht erbij. Dat heb ik niet meer meegemaakt.

Ik neem aan dat de NS wisten dat het druk zou worden. Toch was dat blijkbaar niet doorgedrongen tot de verantwoordelijke personen. En een misplaatst zuinigheidsdenken heeft blijkbaar de overhand. Het is volgens mij niet terecht dat de trein naar Heerlen zo vroeg ’s-avonds uit de dienstregeling is gehaald, zodat er van Eindhoven naar het zuiden slechts een halfuurverbinding resteert.
En het is mijns inziens gewoon een blunder van de verdeler van het materieel, dat de anders gesplitste trein in zijn geheel naar Venlo rijdt met 10 matig gevulde dubbeldekswagons en dat er twee keer achter elkaar slechts 4 wagons naar Maastricht rijden. Er had die twee keer tenminste een deel van de Venlotrein (het Heerlen-deel) naar Maastricht moeten rijden.

De Nederlandse Spoorwegen sponsoren blijkbaar graag de Boekenweek en op zich is het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk ook een heel aardige actie die veel mensen trekt. Dat zijn voor een deel mensen die incidenteel reizen. Je zou verwachten dat de NS hier ook reclame voor zichzelf maakt en dus aan klantenbinding wil doen door een comfortabele alternatief te bieden voor de auto. Maar op deze manier werkt het weer bij veel mensen volkomen averechts. Door eenvoudige ingrepen in de dienstregeling, het (zeker die dag) ’s-avonds met hetzelfde materieel rijden als overdag of doordeweek, of even met treinstellen te ruilen, had deze blamage kunnen worden voorkomen.
Overigens, mijne dames en heren van NS, ik ben niet een incidentele treinreiziger, maar eentje met een jaartrajectkaart en een businesscard van mijn werk die ik op de lange trajecten benut. Ik zou zeggen een goede klant van u (en sinds kort Arriva, maar dat is een ander verhaal).

Geen opmerkingen: