Op 12 juni kreeg ik een brief van
mijn autoverzekeraar Centraal Beheer met de mededeling dat Autoschade Meerhoven
een rekening had gestuurd van de reparatie van ruitschade op 19 mei. Centraal
Beheer heeft € 139,15 betaalt. Daarbij werd gesteld: “u vroeg ons het geld
direct aan Autoschade Meerhoven te
betalen. Hiervoor tekende u een verklaring”.
Ik wist van niks. Op 19 mei heb
ik mijn auto uitgeleend aan een kennis. Hij reed er onder andere mee naar een parkeerplaats
in Heerlerheide waar hij aangesproken werd om een gratis ruitcontrole te doen.
Er waren zeker geen kosten aan verbonden. Mijn kennis
is op het aanbod ingegaan. Er zijn twee
minuscule oneffenheden geconstateerd, waarvan ik niet wist dat die er waren. Die ‘sterbreuken’
zijn in ± twee minuten bewerkt. Mijn conclusie hieruit is dat er door
Autoschade Meerhoven geen prestatie is geleverd die een declaratie van € 139,15
rechtvaardigt.
Daarenboven verzekerde mijn kennis mij dat uit al hun
uitingen bleek dat er sprake was van een gratis actie. Er was geen enkele
verwijzing naar het mogelijk declareren van een bedrag bij mijn
verzekeringsmaatschappij. Hier is volgens mij sprake van oplichterij en misleiding.
Ik heb op 23 juni een brief gestuurd naar Centraal Beheer. Ik heb namelijk geen
verklaring ondertekend en dus Centraal Beheer ook niet gevraagd om te betalen. Ik heb ze dan ook gevraagd om de
rekening toe te zenden zodat ik zelf kan beoordelen of dit rechtmatig was. Ik
verwijt mijn kennis niets omdat ik van mening ben dat hij te goeder trouw heeft
gehandeld.
Daarbij adviseerde ik Centraal Beheer het aan
Autoschade Meerhoven betaalde bedrag ad € 139,15 terug te vorderen. Of Centraal
Beheer hun relatie met Autoschade Meerhoven wenst voort te zetten, mogen ze
zelf beoordelen.
In de brief van Centraal Beheer was tevens aangegeven
dat ik in het nieuwe verzekeringsjaar meer premie ga betalen. Ik heb door dit
‘schadegeval’ geen extra korting van 10 % meer. Ik vind dat ik geen nadeel mag
ondervinden van deze fraude en verzocht Centraal Beheer dan ook om mij geen vermindering van de extra korting ad
10 % op mijn verzekering toe te passen.
Op 8 juli werd ik gebeld door een
medewerkster van Centraal Beheer. Ze gaf aan dat dit vaker gebeurde. Er wordt
zeker werk van gemaakt, maar deze bedrijven zijn moeilijk grijpbaar. Maar ze
overwegen om alleen zaken te doen met Focwa- en/of Bovag bedrijven. Ze
adviseerde: “Ga nooit mee in zee met bedrijven op parkeerplaatsen.” Ze zou me
de rekening opsturen en na een weekje nog eens te hebben gebeld, kreeg ik deze
ook netjes toegestuurd.
Die factuur was
reden voor een tweede brief op 25 juli. Want op de verklaring op de factuur is mijn
naam ingevuld en dat is een leugen. De handtekening (of wat ervoor moet
doorgaan) is niet van mij en ook niet van mijn kennis. Dat maakt dat deze
verklaring niet geldig is. Hier is dus sprake van oplichting. Ik gaf aan dat ik op geen enkele
wijze wens in te stemmen met deze factuur en dat ik ook niet akkoord ga met
het gevolg dat Centraal Beheer hieruit trekt dat ik geen extra korting van 10 %
meer krijg.
Ik sprak de hoop uit dat mijn geval
zal bijdragen aan het aanpakken van de fraude door Autoschade Meerhoven.
Daarbij gaf ik nog aan dat zowel mijn kennis als ik bereid zijn hier desgewenst
een formele verklaring over af te leggen die Centraal Beheer kan gebruiken om
de firma Autoschade Meerhoven juridisch aan te pakken. Dat mijn kennis de
verzekeringspapieren van de auto heeft laten inzien, was dom van hem, maar hij
werd wel misleidt.
Ik kreeg al vier dagen later het
antwoord dat ik graag las. Ten eerste behoud ik mijn korting op de
schadeverzekering. Daarbij gaat Centraal Beheer onderzoeken of ze de
schade-uitkering kunnen terughalen. Ze geven wel aan dat dit vaak langlopende
en moeizame processen zijn. Ik ontvang daar weliswaar geen bericht meer over,
maar op basis van mijn verklaring komen de kosten die Centraal Beheer betaalde
in ieder geval niet meer ten laste van mijn korting.
Op 31 juli stond in onze regionale kranten een artikel van een halve pagina: “Meeste fraude bij autoverzekeringen”. Mijn geval staat zeker niet alleen: “Bij de supermarkten en klusbedrijven duiken ze op. Jongens in felgekleurde hesjes die aanbieden om de schade aan je autoruit te herstellen. Ze doen alsof ze van Carglass of Autotaalglas zijn, maar in werkelijkheid hebben ze met die bedrijven niets van doen. Sterker nog, ze hebben de schade aan de ruiten zelf veroorzaakt”.
Het is een goede zaak dat
verzekeringsmaatschappijen hier werk van
maken want het dreigt mee een oorzaak te zijn dat de premies worden verhoogd.
Maar ze hebben, net als de politie gelijk als ze stellen dat voorkomen beter is
dan uitkeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten