dinsdag 14 januari 2020

Automaatregelen in Duitsland in het belang van de samenleving.




Duitsland is een autovriendelijk land, maar ook daar ontkomt men er niet aan om vrij vergaande maatregelen te nemen, althans als men de klimaatdoelen voor 2030 wil halen. Zo berichtte Dagblad De Limburger op 7 december jl. dat de Bondsregering voorstelt dat de belasting op benzine en diesel tot 2030 met 47 en 70 cent/liter moet stijgen. Ook moet de tol voor vrachtwagens omhoog en de vergoeding voor woon-werkverkeer dient te worden afgeschaft. Daarbovenop komt een maximumsnelheid op de snelwegen van 120 km/uur. Omdat er nu op grote delen van de Duitse snelwegen geen snelheidsbeperking is, is 120 km/uur wel een erg draconische maatregel voor de automobilisten die volop gas geven onder het motto ‘freie Fahrt für freie Bürger’. ‘Het is een schandalige aanslag op de portemonnee van de gewone burgers en de vrijheid van mobiliteit’.

De tegenstelling tussen de mensen die voor een beter milieu gaan en de meeste autorijders is er wel erg groot. En geen wonder dat veel autorijders figuurlijk op de rem willen trappen. Hun argumenten hebben daarbij vooral betrekking op persoonlijke welvaart en welzijn en zij houden zo minder rekening met andere mensen en belangen.
Deze tegenstellingen zijn een voorbeeld voor veel maatschappelijke discussies op dit moment. En voor de tweedeling die ook in onze samenleving aan de orde is. De mensen die willen veranderen ten behoeve van natuur, milieu én medemens staan tegenover mensen die niet willen veranderen vanwege persoonlijk belang. Dat persoonlijk belang gaat voor dat van de samenleving. Voor deze mensen is het ‘ik-tijdperk’ nog volop aanwezig.
Positief is dat de Bondsregering van Duitsland wel voorstellen doet in het belang van de (wereld)samenleving. En dat geldt in Nederland ook, als zijn er nog genoeg redenen om aan te nemen dat het vanwege de weerstand allemaal te langzaam gaat.

Ps.: in verkorte vorm is dit stukje als ingezonden brief geplaatst in Dagblad De Limburger van 18-12-2019.


Geen opmerkingen: